Lage ADF-filer av harddisk?
Torfinn Ingolfsen
2005-03-05 17:20:17 UTC
Hei,

Jeg har en gammel scsi-harddisk som er AmigaOS formattert.
SCSI-kontrolleren i Amiga'en er gåen, så nå forsøker jeg å få dataene ut
av disken uten å kjøpe ny scsi-kontroller til Amigaen.

Jeg har en NetBSD (i386) maskin med scsi-kontroller, og der blir disken
detektert som sd1.
eg har laget en adf-fil slik: 'dd if=/dev/sd1a of=disk.adf'
og så har jeg overført fila med ftp til hovedmaskina mi, som kjører
FreeBSD (i386).
Med 'file disk.adf' får jeg følgende svar:
disk.adf: Rigid Disk Block on MICROP 1588-15MB1057404

Og det ser jo bra ut. Så forsøker jeg med unadf:

***@kg-work$ unadf -l disk.adf
unADF v1.0 : a unzip like for .ADF files, powered by ADFlib (v0.7.9b -
10 september, 2000)

Warning <ReadRDSKBlock : cylBlocks != sectors*heads>
Error <ReadFSHDblock : FSHD id not found>
Error <adfMount : adfReadFSHDblock>
Can't mount the dump device 'disk.adf'.

Fillern, den liker ikke fila. Men en hexdump viser at fila ser ok ut
den, se vedlegg.

Hva må jeg gjøre for å lage en korrekt dump av disken med dd, slik at
unadf 'groker' fila?

Alle tips mottas med takk.
Torfinn Ingolfsen
Tor H Qvale
2005-03-06 19:00:11 UTC
Post by Torfinn Ingolfsen
[...]
Har aldri hørt at ADF-er kan lages av HD-er. Kanskje du kan montere
bildet i filsystemet ditt. I Linux kan dette gjøres med FFS-bilder vhja.
loopback-støtte i kjernen.
--
Toddi

Mail address is rot13 scrambled.
Torfinn Ingolfsen
2005-03-06 22:29:14 UTC
Post by Tor H Qvale
Hei,
Har aldri hørt at ADF-er kan lages av HD-er. Kanskje du kan montere
Vel, ifølge dokumentasjonen på ADFlib, så er ADF'er bilder (aka "Dump")
av enten disketter eller harddisker.
Post by Tor H Qvale
bildet i filsystemet ditt. I Linux kan dette gjøres med FFS-bilder vhja.
loopback-støtte i kjernen.
Amiga FFS?
Torfinn Ingolfsen
Tor H Qvale
2005-03-07 16:27:48 UTC
Post by Torfinn Ingolfsen
Post by Tor H Qvale
Har aldri hørt at ADF-er kan lages av HD-er. Kanskje du kan montere
Vel, ifølge dokumentasjonen på ADFlib, så er ADF'er bilder (aka "Dump")
av enten disketter eller harddisker.
Ja, stemmer det.
Post by Torfinn Ingolfsen
Post by Tor H Qvale
bildet i filsystemet ditt. I Linux kan dette gjøres med FFS-bilder vhja.
loopback-støtte i kjernen.
Amiga FFS?
Ja, parameteren heter "Amiga FFS file system support (EXPERIMENTAL)" og
finnes under

File systems ---> Miscellaneous filesystems

Denne finnes i alle fall i 2.6-kjerner.

Finnes det noe lignende i BSD?

Torfinn Ingolfsen
2005-03-07 19:27:00 UTC
Post by Tor H Qvale
[...]
Ja, NetBSD skal ha support for Amiga FFS. Jeg sier skal ha, fordi jeg
ikke har fått det til å virke enda. Jeg har laget en ny kjerne med
riktige parametre og installert den, men 'mount_ados' vil fortsatt ikke
mounte partisjoner på Amiga-disken.
Torfinn Ingolfsen
Eivind E - Rumrunner/VOID
2005-03-12 14:47:03 UTC
Post by Torfinn Ingolfsen
Post by Tor H Qvale
[...]
Har du sjekket om den støtter partisjonsformattypen på Amiga. I linux
heter det vel support for foreign partition formats eller liknende.
--
_ _
| \ ,-. ,-.| \ ___ _
| / | || \| || / | ||\ ||\ || | \
| \ | || || \ | || \|| \|+-- | /
`-' `-' |__ | \
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Eivind E

Proud member of the great
Amiga group named V O I D
Torfinn Ingolfsen
2005-03-12 19:51:27 UTC
Post by Eivind E - Rumrunner/VOID
Har du sjekket om den støtter partisjonsformattypen på Amiga. I linux
Nja. Jeg har spurt på en NetBSD-newsgruppe ang. hvordan man setter opp
support for Amiga FFS _filsystemer_, og fått noen svar. Så har jeg
rapportert min manglende suksess (og mange erfaringer i den forbindelse).
Men etter det har det liksom ikke strømmet inn med forslag og svar. :-)
Post by Eivind E - Rumrunner/VOID
heter det vel support for foreign partition formats eller liknende.
Dette er interessant. Har du en referanse til online dokumentasjon?
Torfinn Ingolfsen
Eivind E - Rumrunner/VOID
2005-03-13 13:32:17 UTC
Post by Torfinn Ingolfsen
Post by Eivind E - Rumrunner/VOID
heter det vel support for foreign partition formats eller liknende.
Dette er interessant. Har du en referanse til online dokumentasjon?
Ikke for handa, men det greieste er vel kanskje å downloade en eller
annen 2.6-kernel fra kernel.org og bla i dokumentasjonen der.

MVH Eivind Evensen
--
_ _
| \ ,-. ,-.| \ ___ _
| / | || \| || / | ||\ ||\ || | \
| \ | || || \ | || \|| \|+-- | /
`-' `-' |__ | \
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Eivind E

Proud member of the great
Amiga group named V O I D
Eivind E - Rumrunner/VOID
2005-03-13 13:38:21 UTC
Post by Torfinn Ingolfsen
[...]
Problemet er vel at selve filsystemet er greit, men Amiga har ikke
brukt samme partisjonsopplegget som pcer. Den greieste måten å se det
på er vel å kjøre igang hdtoolbox. Du har ingenting som heter
logiske og primærpartisjoner. Altså klarer den ikke å finne
partisjonene når du setter harddisken i en pc.

MVH Eivind Evensen
--
_ _
| \ ,-. ,-.| \ ___ _
| / | || \| || / | ||\ ||\ || | \
| \ | || || \ | || \|| \|+-- | /
`-' `-' |__ | \
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Eivind E

Proud member of the great
Amiga group named V O I D
Torfinn Ingolfsen
2005-03-13 16:14:42 UTC
Post by Eivind E - Rumrunner/VOID
Problemet er vel at selve filsystemet er greit, men Amiga har ikke
brukt samme partisjonsopplegget som pcer. Den greieste måten å se det
Jeg kjenner til dette. :-)
Post by Eivind E - Rumrunner/VOID
logiske og primærpartisjoner. Altså klarer den ikke å finne
partisjonene når du setter harddisken i en pc.
Dette er (selvfølgelig) OS-avhengig. NetBSD/amiga klarer fint å kjøre på
Amiga RDB-partisjonerte harddisker, dermed betyr det at ihvertfall på
den plattformen, så har NetBSD støtte for RDB-partisjonerte disker.
Jeg har tenkt å studere kildekoden til NetBSD/amiga nærmere, for å se om
jeg finner mer ut av hvordan det er løst, og hva jeg evt. mangler i
NetBSD/i386 for å få støtte for RDB-disker. Må bare finne noen ledig tid
først. :-)
Torfinn Ingolfsen
Eivind E - Rumrunner/VOID
2005-03-13 22:11:34 UTC
Post by Torfinn Ingolfsen
[...]
Det er vel mer hardwareavhengig hvis en skal være pirkete, eller
iallefall avhengig av hva nå maskinen har tilgjengelig for å kjenne
igjen for eksempel slike ting når den starter. Netbsd/Amiga har jo
kickstarten å falle tilbake på i oppstarten, mens den på en pc har
den vanlige pcbiosen. Når det er sagt så vil jeg gjerne legge til at
jeg aldri har kjørt bsd på en Amiga, og skjønner ikke vitsen med det
siden kickstart/workbench er det jeg har likt best av alt jeg har sett,
men når det er sagt så kan en sikkert lære endel av koden til for
eksempel netbsd/Amiga som du nevner, hvis en orker å lese den.

Hmm, det er jo mye en kan boote nye maskiner fra
så det er vel kanske på tide med en bios som støtter mer enn den
"vanlige" pcmåten å partisjonere harddisker på.
--
_ _
| \ ,-. ,-.| \ ___ _
| / | || \| || / | ||\ ||\ || | \
| \ | || || \ | || \|| \|+-- | /
`-' `-' |__ | \
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Eivind E

Proud member of the great
Amiga group named V O I D
Torfinn Ingolfsen
2005-03-14 16:50:53 UTC
Post by Eivind E - Rumrunner/VOID
Det er vel mer hardwareavhengig hvis en skal være pirkete, eller
iallefall avhengig av hva nå maskinen har tilgjengelig for å kjenne
igjen for eksempel slike ting når den starter.
Pirk: Firmware - BIOS på PC'er og Kickstart på Amigaer.
(Det var du som begynte med å være pirkete...)
:-))

Og en ting til; det er forskjell på å boote fra disker, og om OS'et kan
lese disker. Boot krever (selvfølgelig) firmware-støtte, mens lesing kun
krever støtte i OS (driver, filsystem eller tilsvarende).

Det jeg forsøker er å lese en RDB (Amiga-)partisjonert disk (med Amiga
FFS filsystemer på parisjonene)på en NetBSD/i386 maskin.
Post by Eivind E - Rumrunner/VOID
Hmm, det er jo mye en kan boote nye maskiner fra
så det er vel kanske på tide med en bios som støtter mer enn den
"vanlige" pcmåten å partisjonere harddisker på.
Tja, OpenFirmware og LinuxBIOS er jo noen alternativer.
Torfinn Ingolfsen
Eivind E - Rumrunner/VOID
2005-03-14 19:44:05 UTC
Post by Torfinn Ingolfsen
[...]
Er ikke det bare et mer moderne ord for hardware som det er skrevet noe
(som oftest kode) på? Jeg for min del ville ikke kalt for eksempel
romen i en Action Replay for firmware, men det er kanskje bare meg.
Jaja, over til noe litt mer spennende.
Post by Torfinn Ingolfsen
[...]
Da er vi vel tilbake til foreign partition recognition igjen. Jeg har
lekt litt med freebsd og ikke funnet noe der, men jeg kan jo ha
oversett noe, som nevnt tidligere veit jeg at det finnes i Linux,
iallefall i 2.6kerneler. Hvis det er interessant å få dette til å funke
så kan jeg sikkert be en bsdkar jeg kjenner å kaste gluggene innom
nyhetsgruppa.

MVH Eivind E
`-' `-' |__ | \
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Eivind E

Proud member of the great
Amiga group named V O I D
Daniel Nebdal
2005-03-16 13:52:32 UTC
Post by Torfinn Ingolfsen
[...]
Såvidt jeg kan se er den greieste måten å få FreeBSD (Vet ikke hvordan det
er med NetBSD) til å tolke en device som et annet partisjonsformat å leke
med GEOM. Noe slikt som dette:

maskin# ggatel create /dev/ad0
ggate0
maskin# kldload geom_mbr
( Laster geom-klassen som tolker mbr, altså PC-partisjonsformatet.)
( Nå skal det finnes en /dev/ggate0s1 som er den første partisjonen, osv.)
maskin# mkdir /mnt/pcdisk
maskin# mount -t msdosfs /dev/ggate0s1 /mnt/pcdisk

Om det nå er en PC-partisjonert ATA-harddisk hvor den første partisjonen er
FAT(32).

Så alt som gjenstår nå er å lage en GEOM-klasse som tolker
amiga-partisjoner. Det tar _sikkert_ en eller annen her på en ettermiddag.
Det kan jo hende noen må porte GEOM til NetBSD eller amiga-fs - støtte til
FreeBSD også, men når man først er i gang, osv.
--
Daniel Nebdal
HiVE